Telefon: +48 531 051 029 | Mail: info@itrucks.pl

R46

Urządzenia do widzenia pośredniego w pojazdach ciężarowych

Każdego roku setki osób tracą życie lub doznają poważnych obrażeń w wyniku wypadków drogowych z udziałem pojazdów ciężarowych. Najbardziej narażeni są niechronieni uczestnicy ruchu drogowego, tacy jak piesi, rowerzyści i motocykliści, którzy w starciu z dużymi pojazdami mają znacznie mniejsze szanse na uniknięcie obrażeń.

Jednym z kluczowych czynników przyczyniających się do tych tragicznych zdarzeń są martwe pola, czyli obszary wokół pojazdu, które pozostają niewidoczne dla kierowcy, nawet pomimo korzystania z lusterek bocznych i wewnętrznych. Ze względu na swoją konstrukcję, pojazdy ciężarowe mają znacznie większe martwe pola niż samochody osobowe, co sprawia, że kierowcy mogą nie zauważyć innych użytkowników drogi znajdujących się w pobliżu.

Aby poprawić bezpieczeństwo

wprowadzono europejskie regulacje nakładające obowiązek wyposażania pojazdów ciężarowych o masie powyżej 3,5 tony w systemy umożliwiające obserwację obszarów niewidocznych bezpośrednio z kabiny. W tym celu stosuje się:

  • Tradycyjne lusterka,
  • Systemy kamera-monitor,
  • Inne technologie poprawiające widoczność w martwych polach.

Obowiązkowe klasy lusterek w pojazdach ciężarowych

Pojazdy ciężarowe muszą być wyposażone w lusterka zapewniające pośrednie pole widzenia w czterech kluczowych obszarach:

  • Klasa II – główny widok boczny,
  • Klasa IV – szeroki widok boczny,
  • Klasa V – bliski obszar martwego pola obok i pod drzwiami pasażera,
  • Klasa VI – przód pojazdu (martwe pole bezpośrednio przed ciężarówką, wymagane dla pojazdów powyżej 7,5 tony).

Dodatkowo pojazdy mogą być wyposażone w opcjonalne lusterka:

  • Klasa I – lusterko wewnętrzne,
  • Klasa V – dodatkowe lusterko dla bliskiego obszaru po stronie kierowcy.

Zastosowanie odpowiednich systemów zwiększa bezpieczeństwo i zmniejsza ryzyko wypadków wynikających z ograniczonej widoczności wokół pojazdu.

Co to jest R46?

Rozporządzenie UN ECE nr 46 (R46) dotyczy urządzeń do widzenia pośredniego oraz ich montażu w pojazdach ciężarowych. Określa procedury testowe dla tych systemów, aby zapewnić, że obowiązkowe i opcjonalne klasy lusterek w pojazdach ciężarowych (HGV) umożliwiają kierowcy obserwację minimalnego wymaganego pola widzenia.

Zgodnie z regulacjami, zamiast tradycyjnych lusterek dopuszcza się instalację systemów kamer monitorujących, pod warunkiem że spełniają one wymagania określone w Rozporządzeniu UN ECE nr 46 i uzyskały odpowiednie zatwierdzenie.

System monitorowania kamery Dlaczego zamiast lustra?

Dla kierowcy możliwość obserwacji martwych pól wokół pojazdu jest kluczowa dla bezpieczeństwa. Zastąpienie tradycyjnych lusterek systemami kamer monitorujących przynosi wiele korzyści:

  • Szerszy kąt widzenia – Kamery obejmują większy obszar niż tradycyjne lusterka, umożliwiając kierowcy obserwację szerszej strefy bez konieczności pochylania się lub zmiany pozycji.

  • Mniejsze ryzyko uszkodzeń – Lusterka boczne, ze względu na swój rozmiar i sposób montażu, są podatne na kolizje i uszkodzenia. Natomiast kompaktowe kamery, zamontowane w sposób bardziej dyskretny, znacząco redukują ryzyko stłuczeń, co przekłada się na niższe koszty napraw i krótszy czas przestoju pojazdu.

  • Lepsza aerodynamika i oszczędność paliwa – Zmniejszenie oporu powietrza dzięki eliminacji wystających lusterek poprawia aerodynamikę pojazdu, co może skutkować redukcją zużycia paliwa.

  • Mniejszy efekt oślepienia – Ostre światło, np. od niskiego słońca lub reflektorów innych pojazdów, może powodować olśnienie, ograniczając widoczność w tradycyjnych lusterkach. Kamery automatycznie dostosowują się do warunków oświetleniowych, minimalizując ten problem i zapewniając wyraźny obraz na monitorze.

  • Lepsza widoczność w nocy – Kamery wyposażone w diody LED na podczerwień umożliwiają skuteczną obserwację otoczenia nawet w całkowitej ciemności, co jest niemożliwe przy użyciu standardowych lusterek.

  • Skuteczność w trudnych warunkach pogodowych – Podczas deszczu tradycyjne lusterka mogą być zasłonięte wodą i zabrudzeniami, a widoczność dodatkowo ograniczają zaparowane szyby. Kamery z funkcją automatycznej regulacji ostrości przez krople wody zapewniają nieprzerwaną widoczność. Dodatkowo, modele z podgrzewanym obiektywem skutecznie zapobiegają osadzaniu się wilgoci.

  • Rejestracja zdarzeń – Kamery mogą nagrywać obraz, co stanowi cenny materiał dowodowy w razie wypadku lub sporu prawnego. Dzięki temu kierowcy mają dodatkową ochronę przed niesłusznymi oskarżeniami i mogą lepiej udokumentować przebieg zdarzeń na drodze.

Wprowadzenie systemów kamer jako zamiennika dla lusterek nie tylko zwiększa bezpieczeństwo kierowców i innych uczestników ruchu, ale także poprawia komfort jazdy i redukuje koszty eksploatacji pojazdu.

Kamery eliminują martwe pola i zapewniają lepszą widoczność w każdych warunkach.

Szukasz produktów Brigade? Napisz do nas!

Kontakt

iTrucks sp. z o.o.
ul. Karola Olszewskiego 6 
Budynek SKYE
25-663 Kielce

NIP: 959 207 42 95
REGON: 528943201
KRS: 0001112013